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Blog-Ärger bei der Arbeit

Bloggen und Arbeiten passen nicht immer zusammen. Vor allem dann nicht, wenn jemand Privates und Berufliches vermischt. Gerade Online-Tagebücher stellen ein Format dar, das viel Konfliktpotenzial aufweist. Das zeigt das Beispiel Delta Airlines versus Ellen Simonetti. Letztlich haben weder Unternehmen, noch Mitarbeiter etwas von einer solchen Trennung. Nur in Ausnahmefällen entstehen daraus "Blog-Stars", die sich gegen ihr (ehemaliges) Unternehmen via Blog zur Wehr setzen. Doch ein solcher "Blog-Ruhm" dürfte vergänglich sein und ist daher nicht unbedingt erstrebenswert. Noch weniger profitiert die Airline von der negativen PR. Sie wird via Blog geradezu in die Öffentlichkeit gezerrt und muss sich für eine (willkürliche?) Unternehmensentscheidung verteidigen.

Ohne klare Regelungen im Unternehmen entstehen die Missverständnisse, die im Fall Delta Airlines zur Kündigung wegen Bloggens geführt haben. Die New York Times geht in einem interessanten Artikel auf die Hintergründe ein:

"In dozens of often irreverent entries, she tells stories of her international adventures and offers interesting tidbits about how flight attendants compete for coveted international flights. Replying to a question posted on the site about how difficult flight attendant training can be, she wrote: "It is challenging if you think memorizing city codes and airline regulations and struggling into a slippery life raft from a swimming pool with everybody in your class looking at your butt and your flailing legs sounds daunting. Oh, and all the meanwhile you have to keep your hair and makeup perfect."

The blog also includes an extensive and eclectic list of personal recommendations for everything from green grocers in Monaco to depilatory services in Santiago to travel advice she has paid dearly to obtain. …

Rounding out her narrative are her dating horror stories as an international cast of suitors are shown to be universally predictable in their attempts to woo or spurn her. The men who come down on the wrong side of the Queen can find themselves described in less-than flattering terms.

Gary Bledsoe, her lawyer in Austin, said: "This shows two things. She was not aware of any policy that would provide for termination under these circumstances. And it points to her good faith in being a good employee in following correct protocols and following proper steps to see if there could be an official nexus with her company." (New York Times)

>> Ellen Simonetti: Diary of a Fired Flight Attendant

>> New York Times: Fired Flight Attendant Finds Blogs Can Backfire (16. November 04)
>> PR Blogger: Unternehmen benötigen Blogger-Regeln